Rynek słodyczy czekoladowych 2024 w raporcie firmy Wedel


Wraz z początkiem wysokiego sezonu sprzedaży słodyczy czekoladowych, firma Wedel prezentuje czwartą edycję raportu „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych”. Eksperci przyglądają się w nim dynamicznie zmieniającym się warunkom rynkowym oraz nowym wyzwaniom, przed którymi stoją producenci. Decyzja o publikacji raportu w tym szczególnym czasie nie jest przypadkowa – 1 października przypada Światowy Dzień Kakao, co stanowi doskonałą okazję do refleksji nad przyszłością branży czekoladowej. W analizie szczególną uwagę poświęcono m.in. kosztom surowców, w tym kakao, którego niestabilność cenowa stanowi istotne wyzwanie. Raport uwzględnia także dane rynkowe, zmieniające się preferencje konsumentów oraz nadchodzące regulacje środowiskowe, które będą miały znaczący wpływ na funkcjonowanie całego sektora.

Ile słodyczy zjadamy w ciągu roku?
Przeciętny Polak zjada około 5,8 kg słodyczy w skali roku. Taki wynik stawia nasz kraj pośrodku stawki europejskiej. O ile zjedliśmy dokładnie tyle samo słodyczy w porównaniu z rokiem ubiegłym, to prognozuje się, że apetyty polskich konsumentów w najbliższych latach będą rosły i do 2029 roku osiągniemy poziom 6,5 kg słodyczy na osobę. W porównaniu z innymi narodami, cały czas konsumujemy jednak ich mniej niż np. Niemcy, którzy w 2023 roku zjadali 8 kg słodyczy na osobę, ale za to więcej niż na przykład Gruzini, których wynik to 4,5 kg na mieszkańca1.
Analizy firmy Euromonitor pokazują, że światowy rynek słodyczy czekoladowych ma przed sobą perspektywę rozwoju. W ubiegłym roku jego wartość sięgnęła poziomu 122,7 miliarda USD. Między 2023 a 2024 rokiem szacowany jest wzrost o ponad 11 miliardów USD, a w ciągu kolejnych pięciu (do 2029 roku), wartość tego rynku ma przekroczyć 189 miliardów USD2.

W Wedel 1


Maciej Herman, Dyrektor Zarządzający firmy Wedel, podkreśla:
Konieczne jest zachowanie równowagi między optymizmem związanym z prognozowanymi wzrostami – konsumpcji czekolady oraz wartości rynku, a realistycznym podejściem do rosnących kosztów surowców oraz nowych, wymagających regulacji środowiskowych. Wobec globalnych wyzwań gospodarczych oraz klimatycznych, branża czekoladowa musi przygotować się na elastyczne reagowanie oraz dostosowywanie się do ciągłych zmian.
Wysoki poziom nasycenia polskiego rynku czekoladowego, zmieniające się preferencje konsumentów, ciągłe poszukiwanie innowacji i nowych smaków, stanowią dodatkowe wyzwania, którym firmy muszą sprostać.

Ceny surowców wciąż niestabilne
Ceny kakao, będącego sercem słodyczy czekoladowych, na światowych rynkach są dość niestabilne i mogą podlegać znacznym wahaniom w krótkim czasie ze względu na zmienność wysokości plonów (zależnych od warunków pogodowych), popyt ze strony producentów czekolady i spekulacje na giełdach towarowych. W perspektywie ostatniego roku ceny kakao wzrosły trzykrotnie i mimo chwilowych spadków nadal utrzymują się na wysokim poziomie. Aktualna cena za tonę kakao na giełdzie w Londynie to 5102 GBP. Analiza sytuacji na rynkach pozostałych surowców wykorzystywanych w produkcji czekolady oraz opakowań pokazuje wyraźny wzrost kosztów, jak również brak stabilności cen, co dodatkowo utrudnia prognozowanie i planowanie kolejnych działań.
W raporcie firmy Wedel zwrócono również uwagę na nowe regulacje Unii Europejskiej, które będą miały znaczący wpływ na wiele branż, w tym również na sektor słodyczy czekoladowych. Rozporządzenie EUDR (European Union Deforestation Regulation) nakłada na firmy obowiązek ścisłego monitorowania pochodzenia surowców o wysokim ryzyku związanym z wylesianiem, takich jak kakao, olej palmowy czy kawa.
Mimo bezdyskusyjnej słuszności implementacji rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój, dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w łańcuch dostaw produktów objętych EUDR, spełnienie jego wymogów będzie dużym obciążeniem procesowym oraz finansowym. Po stronie producentów również pojawią się dodatkowe koszty, związane z wdrożeniem odpowiednich procedur zarządzania dostawami surowców, geolokalizacji oraz sprawozdawczości. Pojawia się również pytanie, czy dostępne będą wystarczające ilości surowca zgodnego z nowymi standardami i jak ten aspekt wpłynie na konkurencyjność producentów – zauważa Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej i ESG w firmie Wedel.

Branża czekoladowa stawia na eksport
W 2023 roku kraje członkowskie Unii Europejskiej wyeksportowały łącznie 867 tys. ton czekolady i batonów czekoladowych poza Unię Europejską. Polska, z wynikiem 115 tys. ton, uplasowała się na trzecim miejscu wśród największych europejskich eksporterów. Dzięki dynamicznej ekspansji m.in. takich firm jak Wedel, nasz kraj umacnia swoją pozycję na globalnym rynku czekolady. Przed nami w rankingu znajdują się Niemcy (221 tys. ton) oraz Holandia (123 tys. ton)3.

W Wedel 2

Firma Wedel koncentruje się na dwóch strategicznych kierunkach eksportowych: rynkach polonijnych oraz bardziej odległych kulturowo obszarach, które cenią europejskie produkty wysokiej jakości. W takich krajach jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Niemcy, wedlowskie klasyki – jak pianki Ptasie Mleczko®, Torcik Wedlowski oraz gorzkie tabliczki czekolady – stają się synonimem smaku dzieciństwa dla przedstawicieli Polonii. Na pozostałych rynkach firma rozwija między innymi sprzedaż tabliczek czekoladowych o różnorodnych smakach i nadzieniach, które wpisują się w specyficzne preferencje smakowe konsumentów z danego rynku.

Czego pragną konsumenci?
– Ciekawym zjawiskiem jest to, że konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do swoich wyborów. Sięgamy po słodycze przede wszystkim ze względu na smak, wysoką jakość oraz potrzebę dostarczania sobie doznań w postaci przyjemności płynącej z jedzenia czekolady – mówi Krzysztof Bogacz, Dyrektor Marketingu w firmie Wedel.
Istotna jest również rosnąca świadomość zdrowotna konsumentów czekolady. Z danych Mintel wynika, że co trzeci Polak podczas zakupów zwraca uwagę na artykuły spożywcze, które są źródłem witamin i minerałów. Konsumenci coraz częściej sięgają po produkty o prostych składach. Są to choćby wyroby wegańskie, bez cukru lub o obniżonej jego zawartości, a także posiadające dodatkowe benefity funkcjonalne. W odpowiedzi na te potrzeby firma Wedel wprowadziła linię Wedel plus magnez. Zjadając dwa paski czekolady lub jeden baton z linii magnezowej E.Wedel, konsument dostarcza sobie minimum 30% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.
– Wśród naszych konsumentów możemy wyróżnić dwie kluczowe grupy. Pierwsza to ci, którzy cenią sobie pewną stałość, tradycję i niezmienną jakość swoich ulubionych słodkości. Przy sklepowej półce sięgają po sprawdzone smaki i marki, które znają od lat. Druga grupa to konsumenci, którzy wolą eksperymentować – lubią być zaskakiwani ciekawymi połączeniami, formatami i często sięgają po nowości. To dla nich tworzymy nowe odsłony kultowych pianek Ptasie Mleczko®, ale także takie nowości jak linia Wedel SNACK, która odpowiada na ich pragnienie różnorodności smaków, tekstur, doznań, zachowując przy tym naszą kultową jakość – dodaje Krzysztof Bogacz.
Według najnowszych danych rynkowych firma Wedel znajduje się w pierwszej trójce największych producentów czekolady w Polsce, których łączny udział stanowi 47,3% całego rynku4. Tabliczka gorzka E.Wedel 64% o wielkości 90g jest liderem sprzedaży wartościowej w swojej kategorii, co potwierdza jej silną pozycję na rynku5.
Konsumenci coraz częściej poszukują produktów, które łączą wysoką jakość z unikalnymi doświadczeniami smakowymi, jednocześnie odpowiadając na zmieniające się trendy zdrowotne i środowiskowe. Oferta firmy Wedel, w tym klasyki takie jak Ptasie Mleczko®, produkty wzbogacone o wartości odżywcze, jak Wedel plus magnez oraz innowacyjne propozycje, jak czekolada z piankami marshmallow, wypracowana wspólnie z influencerem Dominikiem Rupińskim, idealnie wpisują się w te oczekiwania.
Dzięki nieustannej dbałości o jakość, różnorodność oferty oraz odwagę w podążaniu za nowymi trendami, Wedel umacnia swoją pozycję jako jeden z 3 głównych graczy wśród polskich producentów czekolady. W kontekście rosnących kosztów produkcji, zwłaszcza niestabilnych cen kakao oraz nadchodzących regulacji środowiskowych, cała branża będzie jednak zmuszona przygotować się na konieczne zmiany i wprowadzenie odpowiedzialnego podejścia do zarządzania kosztami oraz elastyczności w dostosowaniu się do nowych regulacji i wymagań rynkowych.

1. Źródło: Euromonitor International, a market research provider, dane za 2023 rok.
2. Źródło: Euromonitor International, a market research provider, dane za 2023 rok.
3. Źródło: Eurostat, dane za 2023 rok.
4. Źródło: E.Wedel NIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), sprzedaż wartościowa, okres skumulowany wrzesień 2023 - sierpień 2024, kategoria: Rynek czekoladowy.
5. Źródło: E.Wedel NIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), sprzedaż wartościowa, okres skumulowany wrzesień 2023 - sierpień 2024, kategoria: Tabliczki gorzkie twarde do 149g.

Wiadomości

Nowy orzechowy smak w linii słodyczy CocoACH! Nowy orzechowy smak w linii słodyczy CocoACH! 27-10-25 - Wawel rozwija markę CocoACH! wprowadzając do linii nowy pyszny... More detail
GERBER otwiera drzwi swojej kuchni w Rzeszowie w ramach kampanii „Ugotowane z troską” GERBER otwiera drzwi swojej kuchni w Rzeszowie w ramach kampanii „Ugotowane z troską” 23-10-25 - GERBER w nowej kampanii pod hasłem „Ugotowane z troską”... More detail
Dzień Kundelka – podaruj dom, zyskaj miłość Dzień Kundelka – podaruj dom, zyskaj miłość 23-10-25 - 25 października obchodzimy Dzień Kundelka – wyjątkowe święto... More detail
Kaufland wprowadza do sprzedaży pierwsze produkty z oznakowaniem systemu kaucyjnego Kaufland wprowadza do sprzedaży pierwsze produkty z oznakowaniem systemu kaucyjnego 22-10-25 - Kaufland rozpoczął sprzedaż pierwszych produktów oznaczonych... More detail
Piątnica z kampanią reklamową jogurtów z owocami. Piątnica z kampanią reklamową jogurtów z owocami. 15-10-25 - Rodzinny spot TV i jogurty w najlepszym, apetycznym wydaniu More detail
LION z nową kampanią „Zrób to z pazurem” LION z nową kampanią „Zrób to z pazurem” 09-10-25 - Ruszyła ogólnopolska kampania LION łącząca influencerów,... More detail
Nestlé Polska z tytułem Pracodawcy Roku 2025 Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Nestlé Polska z tytułem Pracodawcy Roku 2025 Związku Przedsiębiorców i Pracodawców 08-10-25 - Wyróżnienie przyznano za konsekwentne budowanie stabilnego... More detail
Unilever pokazuje, jak trendy i kultura napędzają nowy marketing Unilever pokazuje, jak trendy i kultura napędzają nowy marketing 02-10-25 - Unilever przenosi marketing marek Home Care na wyższy pozio More detail
Start nowej kampanii z Mili0nerką Start nowej kampanii z Mili0nerką 02-10-25 - Feliciana – pizza, która tworzy włoski klimat! More detail
LoveBrands Group i marka KUPIEC chrupią razem, naturalnie! LoveBrands Group i marka KUPIEC chrupią razem, naturalnie! 25-09-25 - Nowa kampania marketingowa promuje rosnącą kategorię, jaką... More detail
Mars stawia na odnawialne źródła energii w swoich fabrykach słodyczy w Europie Mars stawia na odnawialne źródła energii w swoich fabrykach słodyczy w Europie 24-09-25 - 23 września w Brukseli, Mars oficjalnie ogłosił, że wszystkie... More detail
Spraw, by chwila była Bueno Spraw, by chwila była Bueno 22-09-25 - 15 września wystartowała loteria KINDER Bueno More detail
Suempol z nową strategią i identyfikacją wizualną. Suempol z nową strategią i identyfikacją wizualną. 22-09-25 - Kampania "Odkryj ryby na nowo" startuje na polskim rynk More detail
Ponad 40 Serenadowych kącików zabaw w szpitalach w Polsce Ponad 40 Serenadowych kącików zabaw w szpitalach w Polsce 19-09-25 - Ogólnopolska akcji „Serenada dla dzieci” dobiegła koń More detail
Siemowit i Radzimir z Srebrną Perłą Rynku FMCG 2025 Siemowit i Radzimir z Srebrną Perłą Rynku FMCG 2025 19-09-25 - Nagrodzona linia serów żółtych SERDECZNY More detail
Marka Orbit® towarzyszy uczniom w powrocie do szkoły Marka Orbit® towarzyszy uczniom w powrocie do szkoły 17-09-25 - Marka Orbit® przygotowała specjalną akcję dla nastolatk More detail
„Podziel się SERdecznością” „Podziel się SERdecznością” 16-09-25 - Nowa kampania marki Serenada More detail
Nawet 4,3 miliona czekoladowych produktów dziennie Nawet 4,3 miliona czekoladowych produktów dziennie 15-09-25 - Fabryka Mars w Janaszówku świętuje 30 lat działalności More detail
90 lat kultowej przerwy 90 lat kultowej przerwy 11-09-25 - Marka KITKAT świętuje okrągły jubileusz More detail
HALO HALO SERTOP w RADIU! HALO HALO SERTOP w RADIU! 09-09-25 - Sertop rozpoczyna cykl audycji radiowych! More detail
Belgijska firma Van Biesen & Pieters dołącza do rodziny Suempol Belgijska firma Van Biesen & Pieters dołącza do rodziny Suempol 05-09-25 - Rok 2025 przyniósł kolejny ambitny krok w rozwoju firmy Su More detail
28 sierpnia – Dzień Polskiej Żywności 28 sierpnia – Dzień Polskiej Żywności 27-08-25 - Dzień kuchni polskiej przypomina nam, że kulinarne dziedzictwo... More detail
Startuje loteria Kinder Chocolate Dziecięce Talenty 2025 Startuje loteria Kinder Chocolate Dziecięce Talenty 2025 26-08-25 - Akcja inspiruje rodziców i dzieci do wspólnego odkrywania pasji... More detail
KINDER Kinderini KINDER Kinderini 25-08-25 - Poznaj nowość od KINDER More detail
Nowość w ofercie Piątnicy – pyszne jogurty z owocami! Nowość w ofercie Piątnicy – pyszne jogurty z owocami! 25-08-25 - Piątnica wprowadza na rynek długo wyczekiwaną nowość More detail
Nowa linia produktów SERTOP Nowa linia produktów SERTOP 20-08-25 - Sery topione w kubkach to odpowiedź na potrzeby współczesnych... More detail
Nie jesteś sobą, kiedy jesteś głodny Nie jesteś sobą, kiedy jesteś głodny 12-08-25 - W najnowszym spocie główną rolę gra José Mourinho More detail