Rynek słodyczy czekoladowych 2024 w raporcie firmy Wedel


Wraz z początkiem wysokiego sezonu sprzedaży słodyczy czekoladowych, firma Wedel prezentuje czwartą edycję raportu „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych”. Eksperci przyglądają się w nim dynamicznie zmieniającym się warunkom rynkowym oraz nowym wyzwaniom, przed którymi stoją producenci. Decyzja o publikacji raportu w tym szczególnym czasie nie jest przypadkowa – 1 października przypada Światowy Dzień Kakao, co stanowi doskonałą okazję do refleksji nad przyszłością branży czekoladowej. W analizie szczególną uwagę poświęcono m.in. kosztom surowców, w tym kakao, którego niestabilność cenowa stanowi istotne wyzwanie. Raport uwzględnia także dane rynkowe, zmieniające się preferencje konsumentów oraz nadchodzące regulacje środowiskowe, które będą miały znaczący wpływ na funkcjonowanie całego sektora.

Ile słodyczy zjadamy w ciągu roku?
Przeciętny Polak zjada około 5,8 kg słodyczy w skali roku. Taki wynik stawia nasz kraj pośrodku stawki europejskiej. O ile zjedliśmy dokładnie tyle samo słodyczy w porównaniu z rokiem ubiegłym, to prognozuje się, że apetyty polskich konsumentów w najbliższych latach będą rosły i do 2029 roku osiągniemy poziom 6,5 kg słodyczy na osobę. W porównaniu z innymi narodami, cały czas konsumujemy jednak ich mniej niż np. Niemcy, którzy w 2023 roku zjadali 8 kg słodyczy na osobę, ale za to więcej niż na przykład Gruzini, których wynik to 4,5 kg na mieszkańca1.
Analizy firmy Euromonitor pokazują, że światowy rynek słodyczy czekoladowych ma przed sobą perspektywę rozwoju. W ubiegłym roku jego wartość sięgnęła poziomu 122,7 miliarda USD. Między 2023 a 2024 rokiem szacowany jest wzrost o ponad 11 miliardów USD, a w ciągu kolejnych pięciu (do 2029 roku), wartość tego rynku ma przekroczyć 189 miliardów USD2.

W Wedel 1


Maciej Herman, Dyrektor Zarządzający firmy Wedel, podkreśla:
Konieczne jest zachowanie równowagi między optymizmem związanym z prognozowanymi wzrostami – konsumpcji czekolady oraz wartości rynku, a realistycznym podejściem do rosnących kosztów surowców oraz nowych, wymagających regulacji środowiskowych. Wobec globalnych wyzwań gospodarczych oraz klimatycznych, branża czekoladowa musi przygotować się na elastyczne reagowanie oraz dostosowywanie się do ciągłych zmian.
Wysoki poziom nasycenia polskiego rynku czekoladowego, zmieniające się preferencje konsumentów, ciągłe poszukiwanie innowacji i nowych smaków, stanowią dodatkowe wyzwania, którym firmy muszą sprostać.

Ceny surowców wciąż niestabilne
Ceny kakao, będącego sercem słodyczy czekoladowych, na światowych rynkach są dość niestabilne i mogą podlegać znacznym wahaniom w krótkim czasie ze względu na zmienność wysokości plonów (zależnych od warunków pogodowych), popyt ze strony producentów czekolady i spekulacje na giełdach towarowych. W perspektywie ostatniego roku ceny kakao wzrosły trzykrotnie i mimo chwilowych spadków nadal utrzymują się na wysokim poziomie. Aktualna cena za tonę kakao na giełdzie w Londynie to 5102 GBP. Analiza sytuacji na rynkach pozostałych surowców wykorzystywanych w produkcji czekolady oraz opakowań pokazuje wyraźny wzrost kosztów, jak również brak stabilności cen, co dodatkowo utrudnia prognozowanie i planowanie kolejnych działań.
W raporcie firmy Wedel zwrócono również uwagę na nowe regulacje Unii Europejskiej, które będą miały znaczący wpływ na wiele branż, w tym również na sektor słodyczy czekoladowych. Rozporządzenie EUDR (European Union Deforestation Regulation) nakłada na firmy obowiązek ścisłego monitorowania pochodzenia surowców o wysokim ryzyku związanym z wylesianiem, takich jak kakao, olej palmowy czy kawa.
Mimo bezdyskusyjnej słuszności implementacji rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój, dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w łańcuch dostaw produktów objętych EUDR, spełnienie jego wymogów będzie dużym obciążeniem procesowym oraz finansowym. Po stronie producentów również pojawią się dodatkowe koszty, związane z wdrożeniem odpowiednich procedur zarządzania dostawami surowców, geolokalizacji oraz sprawozdawczości. Pojawia się również pytanie, czy dostępne będą wystarczające ilości surowca zgodnego z nowymi standardami i jak ten aspekt wpłynie na konkurencyjność producentów – zauważa Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej i ESG w firmie Wedel.

Branża czekoladowa stawia na eksport
W 2023 roku kraje członkowskie Unii Europejskiej wyeksportowały łącznie 867 tys. ton czekolady i batonów czekoladowych poza Unię Europejską. Polska, z wynikiem 115 tys. ton, uplasowała się na trzecim miejscu wśród największych europejskich eksporterów. Dzięki dynamicznej ekspansji m.in. takich firm jak Wedel, nasz kraj umacnia swoją pozycję na globalnym rynku czekolady. Przed nami w rankingu znajdują się Niemcy (221 tys. ton) oraz Holandia (123 tys. ton)3.

W Wedel 2

Firma Wedel koncentruje się na dwóch strategicznych kierunkach eksportowych: rynkach polonijnych oraz bardziej odległych kulturowo obszarach, które cenią europejskie produkty wysokiej jakości. W takich krajach jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Niemcy, wedlowskie klasyki – jak pianki Ptasie Mleczko®, Torcik Wedlowski oraz gorzkie tabliczki czekolady – stają się synonimem smaku dzieciństwa dla przedstawicieli Polonii. Na pozostałych rynkach firma rozwija między innymi sprzedaż tabliczek czekoladowych o różnorodnych smakach i nadzieniach, które wpisują się w specyficzne preferencje smakowe konsumentów z danego rynku.

Czego pragną konsumenci?
– Ciekawym zjawiskiem jest to, że konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do swoich wyborów. Sięgamy po słodycze przede wszystkim ze względu na smak, wysoką jakość oraz potrzebę dostarczania sobie doznań w postaci przyjemności płynącej z jedzenia czekolady – mówi Krzysztof Bogacz, Dyrektor Marketingu w firmie Wedel.
Istotna jest również rosnąca świadomość zdrowotna konsumentów czekolady. Z danych Mintel wynika, że co trzeci Polak podczas zakupów zwraca uwagę na artykuły spożywcze, które są źródłem witamin i minerałów. Konsumenci coraz częściej sięgają po produkty o prostych składach. Są to choćby wyroby wegańskie, bez cukru lub o obniżonej jego zawartości, a także posiadające dodatkowe benefity funkcjonalne. W odpowiedzi na te potrzeby firma Wedel wprowadziła linię Wedel plus magnez. Zjadając dwa paski czekolady lub jeden baton z linii magnezowej E.Wedel, konsument dostarcza sobie minimum 30% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.
– Wśród naszych konsumentów możemy wyróżnić dwie kluczowe grupy. Pierwsza to ci, którzy cenią sobie pewną stałość, tradycję i niezmienną jakość swoich ulubionych słodkości. Przy sklepowej półce sięgają po sprawdzone smaki i marki, które znają od lat. Druga grupa to konsumenci, którzy wolą eksperymentować – lubią być zaskakiwani ciekawymi połączeniami, formatami i często sięgają po nowości. To dla nich tworzymy nowe odsłony kultowych pianek Ptasie Mleczko®, ale także takie nowości jak linia Wedel SNACK, która odpowiada na ich pragnienie różnorodności smaków, tekstur, doznań, zachowując przy tym naszą kultową jakość – dodaje Krzysztof Bogacz.
Według najnowszych danych rynkowych firma Wedel znajduje się w pierwszej trójce największych producentów czekolady w Polsce, których łączny udział stanowi 47,3% całego rynku4. Tabliczka gorzka E.Wedel 64% o wielkości 90g jest liderem sprzedaży wartościowej w swojej kategorii, co potwierdza jej silną pozycję na rynku5.
Konsumenci coraz częściej poszukują produktów, które łączą wysoką jakość z unikalnymi doświadczeniami smakowymi, jednocześnie odpowiadając na zmieniające się trendy zdrowotne i środowiskowe. Oferta firmy Wedel, w tym klasyki takie jak Ptasie Mleczko®, produkty wzbogacone o wartości odżywcze, jak Wedel plus magnez oraz innowacyjne propozycje, jak czekolada z piankami marshmallow, wypracowana wspólnie z influencerem Dominikiem Rupińskim, idealnie wpisują się w te oczekiwania.
Dzięki nieustannej dbałości o jakość, różnorodność oferty oraz odwagę w podążaniu za nowymi trendami, Wedel umacnia swoją pozycję jako jeden z 3 głównych graczy wśród polskich producentów czekolady. W kontekście rosnących kosztów produkcji, zwłaszcza niestabilnych cen kakao oraz nadchodzących regulacji środowiskowych, cała branża będzie jednak zmuszona przygotować się na konieczne zmiany i wprowadzenie odpowiedzialnego podejścia do zarządzania kosztami oraz elastyczności w dostosowaniu się do nowych regulacji i wymagań rynkowych.

1. Źródło: Euromonitor International, a market research provider, dane za 2023 rok.
2. Źródło: Euromonitor International, a market research provider, dane za 2023 rok.
3. Źródło: Eurostat, dane za 2023 rok.
4. Źródło: E.Wedel NIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), sprzedaż wartościowa, okres skumulowany wrzesień 2023 - sierpień 2024, kategoria: Rynek czekoladowy.
5. Źródło: E.Wedel NIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), sprzedaż wartościowa, okres skumulowany wrzesień 2023 - sierpień 2024, kategoria: Tabliczki gorzkie twarde do 149g.

Wiadomości

Twój Smak z Piątnicy ze złotym godłem Konsumencki Lider Jakości 2024 Twój Smak z Piątnicy ze złotym godłem Konsumencki Lider Jakości 2024 26-11-24 - Konsumencki Lider Jakości 2024 w kategorii „Sery do smarowania... More detail
Zimowe spotkania ze słodyczami Wawel Zimowe spotkania ze słodyczami Wawel 20-11-24 - Podaruj słodkie chwile na Święta! More detail
Serenada dla dzieci Serenada dla dzieci 18-11-24 - Rusza ogólnopolska akcja tworzenia kącików zabaw w szpita More detail
Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki 13-11-24 - Nowe materiały edukacyjne dla nauczycieli w całej Polsce More detail
Twarożek OSM Piątnica w nowej odsłonie Twarożek OSM Piątnica w nowej odsłonie 08-11-24 - Znany i lubiany twarożek z Piątnicy jest teraz dostępny w... More detail
Mikołajkowe rabatobranie w salonikach Mikołajkowe rabatobranie w salonikach 07-11-24 - Mikołajki zbliżają się coraz większymi krokami… More detail
SERTOP w międzynarodowych targach spożywczych SIAL Paris 2024 SERTOP w międzynarodowych targach spożywczych SIAL Paris 2024 07-11-24 - W dniach 19-23 października 2024 roku firma SERTOP, wzięła... More detail
Magia Halloween w Starbucks Magia Halloween w Starbucks 30-10-24 - Odkryj Sweet Pumpkin Frappuccino® blended beverage More detail
NUTELLA® Dziel się miłością na Święta NUTELLA® Dziel się miłością na Święta 30-10-24 - NUTELLA® na Święta dzieli się miłością i nagrodami! More detail
Jeden produkt wspierający aż 6 obszarów rozwoju dziecka Jeden produkt wspierający aż 6 obszarów rozwoju dziecka 24-10-24 - Poznaj nową recepturę mleka następnego dla niemowląt More detail
CocoACH! - kakaowa nowość, że ACH! CocoACH! - kakaowa nowość, że ACH! 23-10-24 - Poczuj smak Level Wawel! More detail
Marka M&M’S® wspiera budowanie inkluzywności i tolerancji w Polsce Marka M&M’S® wspiera budowanie inkluzywności i tolerancji w Polsce 21-10-24 - W połowie października ruszyła kampania społeczna „Filary... More detail
Smak, który działa! Smak, który działa! 18-10-24 - Nowe MINIczekolady funkcjonalne z Wawelu: Koncentracja, Stres... More detail
Copernus dołącza do rodziny firmy Suempol Copernus dołącza do rodziny firmy Suempol 14-10-24 - Rok 2024 jest szczególny dla firmy Suempol, która świętuje... More detail
KONKURS: Zagraj z idolami GEN Z! KONKURS: Zagraj z idolami GEN Z! 08-10-24 - Wygraj rozgrywkę w Scrabble z Hi Hanią lub Bartkiem Świe More detail
Rynek słodyczy czekoladowych 2024 w raporcie firmy Wedel Rynek słodyczy czekoladowych 2024 w raporcie firmy Wedel 02-10-24 - Raport firmy Wedel – między optymizmem a rzeczywistości More detail
MAOAM i HARIBO – Słodki smak jesieni MAOAM i HARIBO – Słodki smak jesieni 01-10-24 - Jesień to idealny czas na drobne przyjemności od MAOAM i H More detail
Pierogi wielopokoleniowe Proste Historie! Pierogi wielopokoleniowe Proste Historie! 26-09-24 - Od października Iglotex rozpocznie kampanię reklamową Pierogów... More detail
Spomlek z marką Serenada w filmie "Drużyna A(A)" Spomlek z marką Serenada w filmie 23-09-24 - SM Spomlek i marka Serenada mają swój wizerunkowy udział w... More detail
Jeszcze smaczniejsze Pierogi z mięsem! Jeszcze smaczniejsze Pierogi z mięsem! 19-09-24 - Pierogi z mięsem Proste Historie są jeszcze smaczniejsze. More detail
Polska baristka na międzynarodowej arenie! Polska baristka na międzynarodowej arenie! 11-09-24 - Kibicuj Wiktorii Piaseckiej podczas Starbucks Barista Champi More detail
Mleczarze z przyszłością! Mleczarze z przyszłością! 06-09-24 - 12 uczniów rozpoczęło naukę w technikum przetwórstwa ml More detail
Łap nagrody o dobrym brzmieniu z marką Twix®! Łap nagrody o dobrym brzmieniu z marką Twix®! 03-09-24 - Marka Twix® przygotowała wyjątkową loterię, w której do... More detail
Pumpkin Spice powraca! Pumpkin Spice powraca! 03-09-24 - Nadchodzi chwila, na którą wszyscy czekali... Pumpkin Spice... More detail
Czary mary, to czas magicznej zabawy z KINDER Cards! Czary mary, to czas magicznej zabawy z KINDER Cards! 02-09-24 - Platforma Wyczaruj radość z KINDER Cards startuje we wrze More detail
KINDER Chocolate wspiera rozwój Dziecięcych Talentów KINDER Chocolate wspiera rozwój Dziecięcych Talentów 01-09-24 - 2 września startuje promocja konsumencka KINDER Chocolate Dziecięce... More detail
Finał inwestycji Wedla w Dzień Czekolady 2024 r. i... apetyt na dalszy rozwój Finał inwestycji Wedla w Dzień Czekolady 2024 r. i... apetyt na dalszy rozwój 29-08-24 - Fabryka Czekolady E.Wedel na warszawskim Kamionku to kompleksowa... More detail
Letnie nowości NESCAFÉ Letnie nowości NESCAFÉ 26-08-24 - Kawy NESCAFÉ  o smaku karmelu i orzechów laskowych, do... More detail
Chmielaki 2024. 53 edycja najstarszego święta piwa w Polsce Chmielaki 2024. 53 edycja najstarszego święta piwa w Polsce 26-08-24 - Aż 466 piw z 47 browarów zostało ocenionych podczas największego... More detail