Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej

20 marca obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej. To dobry moment, aby przypomnieć, że zdrowie jamy ustnej ma znaczący wpływ na nasze codzienne życie i ogólną kondycję organizmu. Badania Światowej Organizacji Zdrowia wskazują, że aż 3,5 miliarda ludzi na świecie zmaga się z chorobami jamy ustnej, co czyni je jednymi z najczęściej występujących problemów zdrowotnych. Co gorsze – liczba ta sukcesywnie rośnie, a próchnica dotyka mleczne zęby u coraz młodszych dzieci. Dlatego dowiedz się, jak skutecznie dbać o zdrowy uśmiech.  

mars wrigley 02 

Choroby jamy ustnej pozostają najbardziej rozpowszechnionymi chorobami na świecie. Ich łączna liczba jest globalnie o około 1 miliard wyższa niż łączna liczba przypadków pięciu głównych chorób niezakaźnych. Nieleczona próchnica zębów stałych dotyka około 2 miliardów ludzi na całym świecie. Również statystyki dotyczące najmłodszych są alarmujące – na próchnicę zębów mlecznych cierpi już 514 milionów dzieci[1]. W Polsce, jak pokazuje monitoring Ministerstwa Zdrowia, nawet 40% trzylatków ma próchnicę obejmująca średnio jeden-dwa zęby. Im starsze dzieci, tym problem rośnie – aż 82% sześciolatków zmaga się z próchnicą[2].

Dlatego tak ważne jest promowanie prawidłowej higieny jamy ustnej. W tym celu od 2008 roku, dzięki inicjatywie Światowej Federacji Dentystycznej, obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej. Tegoroczne obchody odbywają się pod hasłem „Zdrowa jama ustna to szczęśliwy umysł”, aby podkreślić nierzadko pomijaną relację między stanem zdrowia jamy ustnej a dobrostanem psychicznym[3].  

Zdrowy uśmiech oznacza szczęśliwsze życie 

Dbanie o stan zdrowia jamy ustnej ma przełożenie na nasze ogólne samopoczucie i jakość życia. Badania wskazują, że zły stan zdrowia zębów może negatywnie wpływać na naszą pewność siebie i samoocenę. Może to prowadzić do zwiększenia poczucia izolacji czy nawet do trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Zostało również udowodnione, że zły stan uzębienia zwiększa ryzyko wystąpienia lęku i depresji, wpływając na ogólną jakość życia w dłuższej perspektywie[4]. Nieleczone choroby jamy ustnej mogą także negatywnie wpływać na możliwości zatrudnienia i przebieg naszej kariery, bowiem z badań wynika, że osoby z dobrym stanem zdrowia jamy ustnej są bardziej chętne do tworzenia więzi społecznych w ciągu życia[5].  

mars wrigley 02

Dlatego tak ważna jest odpowiednia profilaktyka. Eksperci z zakresu stomatologii podkreślają, że dbanie o zdrowie jamy ustnej powinno być tako samo naturalne, jak dbanie o zdrowie całego organizmu. Kluczowe zasady profilaktyki są proste i można je ująć w czterech prostych krokach: szczotkowanie zębów pastą z fluorem co najmniej dwa razy dziennie, stosowanie dodatkowych środków do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, żucie bezcukrowej gumy po jedzeniu, gdy nie ma możliwości umycia zębów, oraz regularne wizyty u dentysty. 

Zdrowie jamy ustnej to fundament naszego ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia, dlatego warto w naszym zabieganym trybie życia wprowadzić dobrą rutynę. Po jedzeniu, gdy nie mamy możliwości wyszczotkowania zębów, warto sięgnąć po bezcukrową gumę, której żucie stymuluje produkcję i przepływ śliny, co prowadzi do zmniejszenia kwasowości w jamie ustnej. To pomaga zapobiegać próchnicy, która nieleczona może doprowadzać do dalszych problemów np. ze zdrowiem układu oddechowego, serca i układu krążenia. Nawet drobne zmiany w codziennych nawykach to inwestycja nie tylko w zdrowy uśmiech, ale też zdrowsze życie – podkreśla Profesor Marzena Dominiak, Prorektor ds. Strategii Rozwoju UM we Wrocławiu oraz Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego – partnera realizowanej wspólnie z firmą Mars kampanii edukacyjnej „Dziel się Uśmiechem”.  

Zdrowy uśmiech od małego 

Kształtowanie prawidłowych nawyków w zakresie dbania o zęby jest kluczowe już w najmłodszych latach. 1 na 5 dzieci na świecie cierpi z powodu złego stanu zdrowia jamy ustnej, mimo że większości tych problemów można zapobiec.  

Badania wskazują na silną zależność pomiędzy jakością higieny jamy ustnej rodziców, a nawykami ich dzieci. Dlatego kluczowe jest kształtowanie pozytywnych wzorców poprzez przykład dorosłych. Regularne szczotkowanie, nitkowanie, krótkotrwałe żucie gumy bez cukru po posiłkach oraz systematyczne wizyty kontrolne, pomogą skutecznie zapobiec próchnicy. Próchnica w zębach mlecznych rozwija się szybko, a nieleczone zęby mleczne z aktywnymi zmianami próchnicowymi mogą sprawić, że wyrzynające się zęby stałe będą na nią bardziej narażone – podkreśla Profesor Dorota Olczak-Kowalczyk, Prezeska Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej będącego partnerem merytorycznym akcji Orbit „Dziel się Uśmiechem”.

13 lat wspólnej troski o zdrowe uśmiechy najmłodszych „Dziel się Uśmiechem” 

Odpowiadając na problem próchnicy u dzieci w Polsce, Mars od 2023 roku, we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym i Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej, prowadzi program edukacyjny Orbit® „Dziel się Uśmiechem”. Obecnie realizowana jest już 12. edycja, w ramach której kolejne 150 tysięcy uczniów z całej Polski ma szansę dowiedzieć się jak prawidłowo dbać o zęby. Do tej pory w programie wzięło udział ponad 1 milion uczniów z klas 0-3 szkół podstawowych. 

[1]  WHO Global Oral Health Report, 2022 r. 

[2] Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej i jego uwarunkowań w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, i 10 oraz 15 lat w 2018 roku, red. Dorota Olczak-Kowalczyk. Oficyna Wydawnicza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Warszawa 2019. 

[3] https://www.worldoralhealthday.org/campaign-theme-2025.

[4] https://anzmh.asn.au/blog/how-oral-problems-affect-your-self-esteem. 

[5] https://www.dentistryiq.com/personal-wellness/article/14284365/4-ways-oral-health-affects-your-quality-of-life.

Wiadomości

Ptaszek Staszek ponownie ćwierka o działaniach ESG Carlsberg Polska Ptaszek Staszek ponownie ćwierka o działaniach ESG Carlsberg Polska 14-04-25 - Carlsberg Polska opublikował 9. już Raport ESG, a razem z nim... More detail
Wesołych Świąt Wielkanocnych! Wesołych Świąt Wielkanocnych! 11-04-25 - Niech radość roztapia się jak dobry ser, codziennie! More detail
Kupiec doceniony za kasze tytułem „Konsumencki Lider Jakości 2025” Kupiec doceniony za kasze tytułem „Konsumencki Lider Jakości 2025” 10-04-25 - Kupiec rusza z nową kampanią promocyjną More detail
Wielkanocne smaki z Piątnicy – święta pełne pyszności! Wielkanocne smaki z Piątnicy – święta pełne pyszności! 10-04-25 - Wielkanoc to idealny czas, by celebrować wyjątkowe smaki w... More detail
Wonder Wash – innowacyjne żele do prania dostępne w Polsce Wonder Wash – innowacyjne żele do prania dostępne w Polsce 06-04-25 - Unilever wdraża największą innowację w historii kategorii... More detail
Unilever przejmuje markę kosmetyków pielęgnacyjnych Wild Unilever przejmuje markę kosmetyków pielęgnacyjnych Wild 04-04-25 - Brytyjska marka Wild, właśnie stała się częścią Unile More detail
Granty naukowe #NestleDlaNauki przyznane Granty naukowe #NestleDlaNauki przyznane 01-04-25 - Przedstawiamy innowacyjne projekty dla rolnictwa regeneratyw More detail
Trend mini meals podbija rynek Trend mini meals podbija rynek 27-03-25 -   Knorr odpowiada na potrzeby konsumentów More detail
SPOMLEK buduje nowoczesne centrum przechowalniczo-dystrybucyjne SPOMLEK buduje nowoczesne centrum przechowalniczo-dystrybucyjne 27-03-25 - „Centrum przechowalniczo-dystrybucyjne” – stanowi kolejny... More detail
Nowa instalacja artystyczna „Kwiaty Zła” w Browarze Perła Nowa instalacja artystyczna „Kwiaty Zła” w Browarze Perła 27-03-25 - Lublin zyskał nową wyjątkową instalację artystyczną. More detail
Spomlek inwestuje w rozwó Spomlek inwestuje w rozwó 25-03-25 - Decyzja o wsparciu od Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. More detail
Foxy zachęca do odpowiedzialnych wyborów i czytania etykiet w nowej kampanii Foxy zachęca do odpowiedzialnych wyborów i czytania etykiet w nowej kampanii 20-03-25 - Świadomość ekologiczna Polaków cały czas rośnie i coraz... More detail
Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej 19-03-25 - W trosce o uśmiech, który zmienia życie More detail
Unilever redefiniuje podejście do działań marketingowych dzięki AI i technologii Digital Twin Unilever redefiniuje podejście do działań marketingowych dzięki AI i technologii Digital Twin 19-03-25 - Unilever nieustannie wdraża nowoczesne rozwiązania w każdym... More detail
Wiosenne menu Starbucks rozkwita dzięki nowym napojom o smaku lawendy! Wiosenne menu Starbucks rozkwita dzięki nowym napojom o smaku lawendy! 13-03-25 - Starbucks już teraz wita nadchodzącą wiosnę wprowadzając... More detail
Wawel rozkwita na wiosnę Wawel rozkwita na wiosnę 13-03-25 - Nowe, wiosenne smaki More detail
Kupiec rusza z nową kampanią marketingową Kupiec rusza z nową kampanią marketingową 10-03-25 - Kupiec zachęca do odkrycia owsianek i płatków zbożowych,... More detail
NESCAFÉ rozpoczyna wielką loterię: „Graj o roczną pensję”! NESCAFÉ rozpoczyna wielką loterię: „Graj o roczną pensję”! 06-03-25 - Marka NESCAFÉ zaprasza konsumentów do udziału w loterii: „Graj... More detail
Globalny popyt i nadchodzące święta napędzają ceny masła Globalny popyt i nadchodzące święta napędzają ceny masła 06-03-25 - W ostatnich dwóch latach ceny masła (tłuszczu mlecznego) budzą... More detail
 Ferrero Rocher: twórca magicznych chwil na Wielkanoc  Ferrero Rocher: twórca magicznych chwil na Wielkanoc 28-02-25 - Zapraszamy do odkrycia wyjątkowej oferty wielkanocnej Ferre More detail
Nowy sposób na przerwę z KITKAT Nowy sposób na przerwę z KITKAT 26-02-25 - Marka przedstawia niezwykłą nowość w portfolio: tabliczki... More detail
Mistrzostwa Polski Rift Legends z Pizzą Guseppe Mistrzostwa Polski Rift Legends z Pizzą Guseppe 25-02-25 - Pizza Guseppe dołączyła do grona sponsorów Rift Legends. More detail
„Doskonały smak wymaga niewiele” – Rio Mare rusza z nową, globalną kampanią reklamową „Doskonały smak wymaga niewiele” – Rio Mare rusza z nową, globalną kampanią reklamową 19-02-25 - Rio Mare, marka numer 1 w kategorii tuńczyka w puszce, stawia... More detail
Wawel – nowe marki i kampanie  Wawel – nowe marki i kampanie 03-02-25 - CocoACH! i MINIczekolady funkcjonalne! More detail
Nowość od marki Sertop Nowość od marki Sertop 30-01-25 - Sery Radzimir i Siemowit z linii Serdeczny to nowość od marki... More detail
Nowość w świecie kasz od Kupca! Nowość w świecie kasz od Kupca! 30-01-25 - DUETY MIESZANKI KASZ to wysoka jakość ziaren zamknięta w każdej... More detail
Wiemy, co w życiu ważne. Wiemy, co w życiu ważne. 23-01-25 - Marka Proste Historie to mnóstwo kulinarnych inspiracji, ale... More detail
MAOAM z konkursem konsumenckim MAOAM z konkursem konsumenckim 22-01-25 - Marka MAOAM organizuje ogólnopolski konkurs konsumencki, w którym... More detail
Piątnica promuje Serki Wiejskie – z owocami i wysokobiałkowy Piątnica promuje Serki Wiejskie – z owocami i wysokobiałkowy 20-01-25 - Od 20 stycznia 2025 roku startuje kampania promująca Serki Wiejskie... More detail
Inwestycje, połączenie, nowości – Spomlek podsumowuje rok Inwestycje, połączenie, nowości – Spomlek podsumowuje rok 19-01-25 - Miniony rok był dla nas wymagający, ale przyniósł także... More detail