Ile czystego alkoholu jest w napojach z procentami? Wielu Polaków nie potrafi tego oszacować

Rusza nowa inicjatywa edukacyjna „Alkomity”

40% Polaków nie potrafi oszacować ilości czystego alkoholu zawartego w napojach procentowych – wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii „Alkomity”. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że piwo, wino, wódka czy whisky zawierają tę samą substancję – alkohol etylowy. Wyniki badania pokazują, że w społeczeństwie wciąż funkcjonuje wiele mitów i błędnych przekonań, które dotyczą nie tylko zawartości alkoholu w trunkach, ale też jego działania i dostępności. Organizatorzy projektu przekonują, że odpowiedzialna konsumpcja zaczyna się od wiedzy na temat tego, co i w jakich ilościach naprawdę konsumujemy.

Alkohol – nie taki znany jak go malują

Polakom wydaje się, że wiedzą o alkoholu wszystko, ale badania pokazują coś innego. Co czwarty młody dorosły (26% osób w wieku 18–24 lat) nie wie, że piwo, wino i wódka zawierają ten sam alkohol – etanol. Niemal jedna trzecia (29%) badanych z tej grupy wiekowej nie postrzega piwa jako napoju alkoholowego, a 24% sądzi, że można je pić częściej i w większych ilościach, bez szkód dla organizmu czy ryzyka uzależnienia (30% badanych). Takie przekonania mogą prowadzić do nieświadomego spożywania większych ilości alkoholu czy ryzykownych zachowań – co szósty młody mężczyzna (18–24 lata) sądzi, że po wypiciu piwa można bezpiecznie wsiąść za kierownicę.

Niepokój budzą odpowiedzi dotyczące dostępności alkoholu wśród niepełnoletnich. Aż 59% badanych deklaruje, że młodzież najczęściej sięga po piwo. Jednocześnie co piąty dorosły nie zdaje sobie sprawy, że sprzedaż tego napoju osobom niepełnoletnim jest zabroniona. Taki sam odsetek badanych (21%) zadeklarował, że sam kupiłby piwo na prośbę osoby poniżej 18. roku życia, a 30% mężczyzn i 19% kobiet nie widzi nic niewłaściwego w tym, że niepełnoletni piją piwo w ich obecności.

Celem naszej inicjatywy jest budowanie świadomości, szczególnie ważne wśród młodych dorosłych, którzy umiejętności podejmowania odpowiedzialnych decyzji jeszcze się uczą. Zanim sięgną po piwo, wino czy drinka – powinni wiedzieć, ile czystego alkoholu zawiera napój, który wybieraj.  – mówi Emilia Rabenda, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, organizatora akcji.

Alko to alko

Ponieważ błędna ocena tak często dotyczy „mocy” trunków, organizatorzy przybliżają, ile czystego alkoholu zawierają popularne napoje alkoholowe na przykładzie równania. Półlitrowy kufel piwa o mocy 5% zawiera tyle samo etanolu – ok. 20 gramów, co dwa 30 ml kieliszki 40% wódki oraz dwie 100 ml lampki 12% wina. Postrzeganie zawartości alkoholu w napojach procentowych to pułapka, w którą często się wpada. Należy zatem pamiętać, że wszystkie kategorie alkoholu, niezależnie od formy podania, zwierają w sobie tę samą substancję – alkohol etylowy, czyli etanol.

Jak wyjaśnia Emilia Rabenda, Prezes ZP PPS, to nie rodzaj napoju decyduje o jego „mocy”, ale ilość czystego alkoholu etylowego, który zawiera. Jedno duże piwo (5%) = dwa kieliszki wina (12%) = dwa kieliszki wódki (40%) to przelicznik, który przypomina, że choć sposób podania czy smak mogą się różnić, zawartość czystego alkoholu etylowego jest podobna. Tymczasem wiele osób nie ma wiedzy, ile jednostek alkoholu rzeczywiście spożywa.

alko 2

Mity, które szkodzą

Projekt bierze pod lupę także mity dotyczące działania alkoholu. 32% badanych uważa, że osoby z tzw. mocną głową, potocznym określeniem wysokiej tolerancji na alkohol, mogą pić dowolne ilości alkoholu bez znaczących konsekwencji, a 27% jest przekonanych, że poszczególne napoje alkoholowe wpływają na organizm w odmienny sposób.

Do powszechnych, błędnych przekonań na temat alkoholu należą także domowe sposoby na szybsze trzeźwienie. Organizatorzy akcji podkreślają, że są one nieskuteczne, zwracając uwagę na rozdźwięk między wrażeniem, że czujemy się lepiej a rzeczywistą zawartością alkoholu we krwi:

Wiele osób uważa się, że zimny prysznic, kawa, posiłek, aktywność fizyczna lub sen mogą przyspieszyć usuwanie alkoholu z organizmu. Efektem stosowania takich metod jest często jedynie złudne uczucie trzeźwości, co może prowadzić do nieprzemyślanych decyzji, na przykład wsiadania za kierownicę. Równie mylące może być łączenie alkoholu z napojami energetycznymi. – mówi Emilia Rabenda.

Metabolizmu alkoholu nie da się przyspieszyć żadnym z popularnych sposobów – chwilowa poprawa samopoczucia nie oznacza, że organizm pozbył się alkoholu. Jak zwracają uwagę organizatorzy inicjatywy, to nie rodzaj napoju ma znaczenie, lecz ilość etanolu, który zawsze działa na organizm w ten sam sposób – #AlkoToAlko. Tylko mając świadomość tego, co i w jakich ilościach pijemy, możemy zachować kontrolę, umiar i podejmować odpowiedzialne decyzje.

Wiadomości

Nowy orzechowy smak w linii słodyczy CocoACH! Nowy orzechowy smak w linii słodyczy CocoACH! 27-10-25 - Wawel rozwija markę CocoACH! wprowadzając do linii nowy pyszny... More detail
GERBER otwiera drzwi swojej kuchni w Rzeszowie w ramach kampanii „Ugotowane z troską” GERBER otwiera drzwi swojej kuchni w Rzeszowie w ramach kampanii „Ugotowane z troską” 23-10-25 - GERBER w nowej kampanii pod hasłem „Ugotowane z troską”... More detail
Dzień Kundelka – podaruj dom, zyskaj miłość Dzień Kundelka – podaruj dom, zyskaj miłość 23-10-25 - 25 października obchodzimy Dzień Kundelka – wyjątkowe święto... More detail
Kaufland wprowadza do sprzedaży pierwsze produkty z oznakowaniem systemu kaucyjnego Kaufland wprowadza do sprzedaży pierwsze produkty z oznakowaniem systemu kaucyjnego 22-10-25 - Kaufland rozpoczął sprzedaż pierwszych produktów oznaczonych... More detail
Piątnica z kampanią reklamową jogurtów z owocami. Piątnica z kampanią reklamową jogurtów z owocami. 15-10-25 - Rodzinny spot TV i jogurty w najlepszym, apetycznym wydaniu More detail
LION z nową kampanią „Zrób to z pazurem” LION z nową kampanią „Zrób to z pazurem” 09-10-25 - Ruszyła ogólnopolska kampania LION łącząca influencerów,... More detail
Nestlé Polska z tytułem Pracodawcy Roku 2025 Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Nestlé Polska z tytułem Pracodawcy Roku 2025 Związku Przedsiębiorców i Pracodawców 08-10-25 - Wyróżnienie przyznano za konsekwentne budowanie stabilnego... More detail
Unilever pokazuje, jak trendy i kultura napędzają nowy marketing Unilever pokazuje, jak trendy i kultura napędzają nowy marketing 02-10-25 - Unilever przenosi marketing marek Home Care na wyższy pozio More detail
Start nowej kampanii z Mili0nerką Start nowej kampanii z Mili0nerką 02-10-25 - Feliciana – pizza, która tworzy włoski klimat! More detail
LoveBrands Group i marka KUPIEC chrupią razem, naturalnie! LoveBrands Group i marka KUPIEC chrupią razem, naturalnie! 25-09-25 - Nowa kampania marketingowa promuje rosnącą kategorię, jaką... More detail
Mars stawia na odnawialne źródła energii w swoich fabrykach słodyczy w Europie Mars stawia na odnawialne źródła energii w swoich fabrykach słodyczy w Europie 24-09-25 - 23 września w Brukseli, Mars oficjalnie ogłosił, że wszystkie... More detail
Spraw, by chwila była Bueno Spraw, by chwila była Bueno 22-09-25 - 15 września wystartowała loteria KINDER Bueno More detail
Suempol z nową strategią i identyfikacją wizualną. Suempol z nową strategią i identyfikacją wizualną. 22-09-25 - Kampania "Odkryj ryby na nowo" startuje na polskim rynk More detail
Ponad 40 Serenadowych kącików zabaw w szpitalach w Polsce Ponad 40 Serenadowych kącików zabaw w szpitalach w Polsce 19-09-25 - Ogólnopolska akcji „Serenada dla dzieci” dobiegła koń More detail
Siemowit i Radzimir z Srebrną Perłą Rynku FMCG 2025 Siemowit i Radzimir z Srebrną Perłą Rynku FMCG 2025 19-09-25 - Nagrodzona linia serów żółtych SERDECZNY More detail
Marka Orbit® towarzyszy uczniom w powrocie do szkoły Marka Orbit® towarzyszy uczniom w powrocie do szkoły 17-09-25 - Marka Orbit® przygotowała specjalną akcję dla nastolatk More detail
„Podziel się SERdecznością” „Podziel się SERdecznością” 16-09-25 - Nowa kampania marki Serenada More detail
Nawet 4,3 miliona czekoladowych produktów dziennie Nawet 4,3 miliona czekoladowych produktów dziennie 15-09-25 - Fabryka Mars w Janaszówku świętuje 30 lat działalności More detail
90 lat kultowej przerwy 90 lat kultowej przerwy 11-09-25 - Marka KITKAT świętuje okrągły jubileusz More detail
HALO HALO SERTOP w RADIU! HALO HALO SERTOP w RADIU! 09-09-25 - Sertop rozpoczyna cykl audycji radiowych! More detail
Belgijska firma Van Biesen & Pieters dołącza do rodziny Suempol Belgijska firma Van Biesen & Pieters dołącza do rodziny Suempol 05-09-25 - Rok 2025 przyniósł kolejny ambitny krok w rozwoju firmy Su More detail
28 sierpnia – Dzień Polskiej Żywności 28 sierpnia – Dzień Polskiej Żywności 27-08-25 - Dzień kuchni polskiej przypomina nam, że kulinarne dziedzictwo... More detail
Startuje loteria Kinder Chocolate Dziecięce Talenty 2025 Startuje loteria Kinder Chocolate Dziecięce Talenty 2025 26-08-25 - Akcja inspiruje rodziców i dzieci do wspólnego odkrywania pasji... More detail
KINDER Kinderini KINDER Kinderini 25-08-25 - Poznaj nowość od KINDER More detail
Nowość w ofercie Piątnicy – pyszne jogurty z owocami! Nowość w ofercie Piątnicy – pyszne jogurty z owocami! 25-08-25 - Piątnica wprowadza na rynek długo wyczekiwaną nowość More detail
Nowa linia produktów SERTOP Nowa linia produktów SERTOP 20-08-25 - Sery topione w kubkach to odpowiedź na potrzeby współczesnych... More detail
Nie jesteś sobą, kiedy jesteś głodny Nie jesteś sobą, kiedy jesteś głodny 12-08-25 - W najnowszym spocie główną rolę gra José Mourinho More detail