134622 mleko laciate loteria miesiecznik handlowy lublin 2000x526 v1 002

Światowy Dzień Wody 2021

Rozwój gospodarczy postępuje, liczba ludności na świecie wynosi już ok. 7,5 mld i rośnie, a to oznacza, że potrzebujemy coraz więcej wody. Jej zasoby są jednak ograniczone. Dlatego troska o odpowiedzialne gospodarowanie zasobami wody i redukcja jej zużycia są kluczowe. Wszyscy powinniśmy bardziej "doceniać wodę", aby nigdy jej nam nie zabrakło - mówi w Światowy Dzień Wody Mieszko Musiał, prezes zarządu Carlsberg Polska.


Zero waste waterTegoroczny temat przewodni obchodów Światowego Dnia Wody, 22 marca, to „Doceniać wodę”. Te słowa skierowane są do wszystkich ludzi na świecie, a szczególne zadanie mają tu producenci branż, w których woda odgrywa kluczową rolę.

Jedną z nich jest branża piwowarska - woda stanowi ok. 92 proc. piwa i to od jej jakości zależy jakość całego trunku. Dlatego „ZERO marnowania wody” to jeden z czterech celów strategii zrównoważonego rozwoju Together Towards ZERO Grupy Carlsberg. Zakłada on ograniczenie zużycia wody w browarach do 1,7 hl na hl gotowego piwa do roku 2030. Cel „ZERO marnowania wody” jest zgodny z celem 6. „Czysta woda i warunki sanitarne” agendy 2030 ONZ.

- Jeszcze dekadę temu do uwarzenia jednego hektolitra piwa browary w Polsce potrzebowały 5-7 hl wody. Dzisiaj w Carlsberg Polska wykorzystujemy średnio 2,66 hl wody na 1 hl gotowego piwa. Dla porównania w roku 2019 było to 2,89 hl/hl, a w 2018 - 3,04 hl/hl) - mówi Mieszko Musiał, prezes zarządu Carlsberg Polska.

Grupa Carlsberg we współpracy z Fundacją WWF dba o obszary zagrożone niedoborem wody tam, gdzie funkcjonują jej browary, planując odpowiednie strategie i działania. Od 2020 r. wykorzystując narzędzie WWF „Water Risk Filter”, które umożliwia ocenę ryzyka związanego ze zmianami klimatu i kurczącymi się zasobami wodnymi. Narzędzie pozwala też na planowanie działań minimalizujących te ryzyka.

Grupa prowadzi też szereg projektów np. w Indiach czy Wietnamie, poprawiając infrastrukturę zapewniającą dostęp do świeżej wody lokalnym społecznościom.

Browarem zmierzającym do niespotykanego dotąd zredukowania zużycia wody, aż o 50 proc., jest browar Fredericia w Danii. Dzięki nowoczesnej instalacji do recyklingu i odzyskiwania wody w najbliższej przyszłości zmniejszy się jej zużycie z 2,9 do 1,4 hl wody na 1 hl gotowego piwa. Część wody wykorzystywanej w procesach produkcji np. do mycia butelek, puszek, etc., po recyklingu będzie zawracana ponownie do procesu. Ten obieg zamknięty dla części wody pozwoli odzyskiwać 90 proc. wody zużywanej w browarze Fredericia, przy jednoczesnym zmniejszeniu wykorzystywanej energii o 10 proc. W Grupie Carlsberg efektywność wykorzystywania wody w browarach jest stale poprawiana. W 2020 r. zredukowano jej zużycie o 18 proc. na każdy hektolitr uwarzonego piwa w stosunku do 2015 r., który jest dla Grupy rokiem bazowym.

W Polsce redukcja zużycia wody w 2020 r. wyniosła 8 proc. w porównaniu do 2019.

Przykłady dotyczące oszczędności wody w browarach w Polsce:
1) modernizacja oczyszczalni w Browarze Okocim w Brzesku, dzięki czemu podniesiono standardy oczyszczania ścieków przy spełnieniu najnowszych, wyśrubowanych norm środowiskowych.
2) znaczne ograniczenie zużycia wody na kilku etapach warzenia piwa po rozbudowie i modernizacji Browaru Kasztelan (w latach 2013-2014); efektem jest m.in. ponowne wykorzystywanie wody z chłodzenia i przekazywanie jej na linię pakowania, gdzie służy do podgrzania piwa przed napełnieniem puszek.
3) optymalizacja pracy zbiornika gorącej wody na warzelni w Browarze Bosman (pomysł jednego z pracowników w ramach Programu Ciągłego Doskonalenia), zmniejszono zużycie wody, energii i ilość wytwarzanych ścieków. Nowy układ pozwala zaoszczędzić 2.000 hl gorącej wody tygodniowo.

- Rozwój gospodarczy i rosnąca liczba ludności oznaczają, że rolnictwo i przemysł potrzebują coraz więcej wody, a jej zasoby są ograniczone. Kryzys klimatyczny nie jest naszym sojusznikiem – sprawia, że zasoby słodkiej, dobrej jakości wody kurczą się. To duże wyzwanie dla wszystkich i ogromna odpowiedzialność dla nas jako producenta. Wszyscy powinniśmy jeszcze mocniej „doceniać wodę”, aby nigdy jej nie zabrakło. Działania biznesu na rzecz oszczędności i ochrony wody są niezwykle ważne i dlatego też znalazły się wśród celów zrównoważonego rozwoju ONZ, które są drogowskazem dla wielu firm, w tym także dla nas – dodaje Mieszko Musiał, prezes zarządu Carlsberg Polska.


Mamy już 20 lat!

20 lat MH 2 kolo cs5

Miesięcznik Handlowy Archiwum

 
 

Reklamy z Miesięcznika