Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi na bazarach i targowiskach

u 1strona

„Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi na bazarach i targowiskach”: start kampanii społecznej Business Centre Club pod patronatem Krajowej Administracji Skarbowej.

Jest to kolejna odsłona działań Koalicji na rzecz walki z szarą strefą zawiązanej między przedsiębiorcami, przedstawicielami rządu oraz służb państwowych. To m.in. dzięki tej współpracy wielkość szarej strefy wyrobów tytoniowych w Polsce systematycznie spada. W 2015 r. szara strefa stanowiła nawet 19 proc polskiego rynku wyrobów tytoniowych. W 2017 r. wynosiła niecałe 16 proc., a w 2018 r. spadła do najniższego w historii prowadzonych badań poziomu 11,3 proc. (wg Instytutu ALMARES).

- Chcielibyśmy zwiększyć świadomość społeczeństwa w zakresie zagrożeń związanych z nielegalnymi wyrobami, w tym produktami tytoniowymi. Wraz z organizacjami branżowymi, takimi jak BCC podejmujemy wspólne działania w walce z szarą strefą, w tym wypadku w zakresie wyrobów tytoniowych. Naszym celem jest podniesienie świadomości i ograniczenie popytu na nielegalne produkty. Dotychczasowe działania KAS oraz innych służb odpowiedzialnych za zwalczanie przestępczości gospodarczej, podejmowane również we współpracy z branżą tytoniową, dają już wymierne efekty – powiedział nadinspektor Piotr Walczak, wiceminister finansów, Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Mimo podjętych działań, wciąż zmagamy się z problem handlu nielegalnymi papierosami i tytoniem na bazarach i targowiskach. Konsumenci często nie są świadomi faktu, iż kupując wyroby tytoniowe niewiadomego pochodzenia wchodzą w konflikt z prawem oraz tego, że grożą im za to wysokie grzywny. Często nie zdają sobie też sprawy, że za nielegalnym handlem papierosami na targowiskach stoją zorganizowane grupy przestępcze.

Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie nielegalnych wyrobów tytoniowych i ograniczenie popytu na nielegalne produkty oraz utrudnienie ich dostępności. Nasza kampania w prosty sposób pokaże konsekwencje nielegalnego produkowania, dystrybucji i nabywania wyrobów tytoniowych dla całego społeczeństwa. Organizatorzy akcji przygotowali cały pakiet materiałów informacyjnych m.in. ulotki, plakaty, ogłoszenia prasowe oraz spot internetowy.
Docelowo kampania ma objąć swoim zasięgiem województwa, w których udział nielegalnych wyrobów tytoniowych jest największy.

– Dzięki współpracy przedsiębiorców, instytucji państwa i podległych mu służb poziom szarej strefy wyrobów tytoniowych w Polsce systematycznie spada. Chcemy zrobić kolejny krok w kierunku budowania świadomości społecznej nt. handlu i kupowania nielegalnych wyrobów tytoniowych. Jakie są tego konsekwencje dla jednostek, całego społeczeństwa i budżetu. Fantastycznie, że wspiera nas w tym Krajowa Administracja Skarbowa – powiedział Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club.

Ostatnie sukcesy w walce z tytoniową szarą strefą to efekt działań regulacyjnych uszczelniających rynek, racjonalnej polityki akcyzowej oraz ogromnego wysiłku służb państwowych. Działania te mają bezpośrednie przełożenie na stabilizację i wzrost legalnego rynku, a tym samym na zwiększenie wpływów budżetowych z tytułu akcyzy od wyrobów tytoniowych. W 2018 r. były one o ponad miliard złotych większe niż w 2017 r. i osiągnęły najwyższy poziom w historii: 19,8 mld zł. (wg. Ministerstwa Finansów).


Mamy już 20 lat!

20 lat MH 2 kolo cs5

Miesięcznik Handlowy Archiwum

 
 

Reklamy z Miesięcznika